REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ
SZKOŁY PODSTAWOWWEJ NR 2 IM. DĄBRÓWKI W MIŃSKU MAZOWIECKIM
§ 1
Ilekroć w regulaminie jest mowa bez określenia o:
1) Szkole - należy rozumieć Szkołę Podstawową nr 2 im. Dąbrówki w Mińsku Mazowieckim
2) Statucie - należy rozumieć Statut Szkoły,
3) przewodniczącym - należy rozumieć przewodniczącego Rady Pedagogicznej,
4) komisji - należy rozumieć komisję Rady Pedagogicznej,
5) Regulaminie - należy rozumieć niniejszy Regulamin Rady Pedagogicznej.
§ 2
Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej nr 2 im. Dąbrówki w Mińsku Mazowieckim jest kolegialnym organem realizującym zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
§ 3
1. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzi dyrektor szkoły oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
§ 4
W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział:
1) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
2) przedstawiciel organu prowadzącego szkołę,
3) przedstawiciele rady rodziców,
4) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
5) inne osoby z głosem doradczym zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
§ 5
1. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane:
1) przed rozpoczęciem roku szkolnego, na koniec okresu oraz po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych,
2) w sprawie wyników klasyfikowania i promowania uczniów,
3) w miarę potrzeb.
2. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy:
1) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
2) przewodniczącego,
3) organu prowadzącego szkołę,
4) co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
3. Zebrania rady pedagogicznej organizuje się w czasie pozalekcyjnym.
4. Posiedzenie zwołuje przewodniczący bądź upoważniony przez niego nauczyciel pełniący w Szkole Podstawowej nr 2 im. Dąbrówki w Mińsku Mazowieckim funkcję kierowniczą.
5. O terminie, miejscu i porządku posiedzenia powiadamia się nauczycieli najpóźniej na 7 dni przed terminem posiedzenia. Powiadomienie ma formę zarządzenia. W szczególnych sytuacjach dopuszcza się możliwość zwołania zebrania rady pedagogicznej w terminie krótszym.
6. Nauczyciel zgłasza nieobecność na zebraniu rady u przewodniczącego. Przewodniczący zaznacza na liście obecności uwagę o usprawiedliwieniu bądź nieusprawiedliwieni nieobecności nauczyciela na zebraniu rady.
7. Nauczyciele lub zespoły nauczycieli mogą wnieść propozycję zmiany porządku posiedzenia, przedstawiając ją na piśmie przewodniczącemu wraz z potrzebnymi materiałami.
8. Do pracy w okresie między zebraniami rada pedagogiczna może powołać komisje problemowo-zadaniowe tj. działające w okresie całego roku szkolnego lub komisje doraźne tj. działające przez wyznaczony okres dla opracowania określonej problematyki, działalności szkoły.
5. Skład osobowy, zakres i czas działania komisji ustala rada pedagogiczna na zebraniu.
6. Pracą komisji kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły.
7. Komisje stałe lub doraźne przedstawiają wyniki swojej pracy oraz wnioski do zatwierdzenia radzie pedagogicznej na jej zebraniu.
§ 6
Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej 2 razy w roku szkolnym, tj. po zakończeniu I okresu oraz po zakończeniu roku szkolnego ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności szkoły ze szczególnym wyeksponowaniem:
1) analizy i oceny wykonania zadań zawartych w rocznym planie pracy szkoły,
2) analizy wyników klasyfikacji za I okres i rok szkolny,
3) spostrzeżeń i wniosków wynikających z przeprowadzonych przez dyrekcję szkoły hospitacji i sprawdzianów wiadomości.
§ 7
1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
2) projekt planu finansowego szkoły;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę lub placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę lub placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
4. W szczególnych przypadkach Rada Pedagogiczna przygotowuje pisemną opinię według następującego porządku:
1) każdy członek rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w czasie zebrania,
2) na podstawie wypowiedzi członków rady protokolant sporządza projekt opinii, której treść ustalana jest w formie kompromisu,
3) w szczególnych przypadkach rada ma prawo powołać komisję, która zajmie się przygotowaniem opinii.
§ 8
Rada ma prawo do:
1) samodzielnego ustalenia regulaminu swojej działalności,
2) wystąpienia z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły, a do dyrektora szkoły o odwołanie z funkcji wicedyrektorów oraz kierownika świetlicy,
3) typowania członków do komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły,
§ 9
Rada powołuje, w zależności od potrzeb, stałe lub doraźne komisje
1) działalność komisji może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności szkoły, typowania członków do komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły lub delegowania przedstawicieli rady do innych organów,
2) kandydatów do komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły rada typuje w głosowaniu tajnym zgodnie z obowiązującym prawem ogólnym,
3) w skład komisji konkursowej wchodzą kandydaci, którzy w głosowaniu tajnym uzyskali największą liczbę głosów,
4) w celu wyłonienia kandydatów do komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły rada powołuje komisję skrutacyjna,
5) członek komisji skrutacyjnej nie może być jednocześnie kandydatem do komisji konkursowej,
6) kandydatów do komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły członkowie rady pedagogicznej zgłaszają za ich zgodą,
7) każdy członek rady ma prawo zgłosić swoja kandydaturę do komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły,
8) z prac komisji sporządza się protokół.
§ 10
1. Członek rady pedagogicznej ma prawo:
1) zgłoszenia do uchwały votum separatum, z prawem odnotowania zdania odrębnego w protokole z zebrania,
2) wglądu do protokołu, zgłoszenia poprawek przewodniczącemu rady pedagogicznej, o których uwzględnieniu rozstrzyga rada pedagogiczna na najbliższym posiedzeniu,
3) przedstawiania swojego stanowiska na zebraniach rady pedagogicznej we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły,
4) zwracania się o wyjaśnienie we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania rady pedagogicznej; odpowiedzi udziela przewodniczący rady lub wyznaczona przez niego osoba; w przypadku niemożliwości udzielenia natychmiastowej odpowiedzi, wyjaśnienie powinno być udzielone najpóźniej w terminie dwutygodniowym,
5) wnieść zmiany do porządku zebrania.
2. Członek rady pedagogicznej jest zobowiązany do:
1) współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady pedagogicznej,
2) przestrzegania postanowień prawa szkolnego oraz zarządzeń dyrektora szkoły,
3) czynnego uczestniczenia we wszystkich zebraniach i pracach rady pedagogicznej i jej komisji, do których został powołany,
4) realizowania uchwał rady pedagogicznej także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia,
5) składania przed radą pedagogiczną sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań,
6) przestrzegania tajemnicy obrad rady pedagogicznej.
§ 11
1. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie rady pedagogicznej.
3. Głosowanie odbywa się jawnie przez podniesienie ręki. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego rady pedagogicznej.
4. W szczególnych przypadkach rada pedagogiczna na wniosek nauczyciela może zwykłą większością głosów zarządzić głosowanie tajne.
5. W głosowaniu tajnym członkowie rady pedagogicznej głosują na kartkach, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano każdorazowo w określony sposób na kartkach ustalonych dla danego głosowania.
6. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący zebrania w obecności protokolanta zebrania.
7. Głosowanie tajne przeprowadza powołana spośród członków rady pedagogicznej komisja skrutacyjna
§ 12
Przewodniczący rady pedagogicznej jest zobowiązany do:
1) czuwania nad terminową realizacją uchwał rady pedagogicznej,
2) tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady pedagogicznej w podnoszeniu poziomu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego szkoły,
3) oddziaływania na postawę nauczycieli, pobudzania ich do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
dbania o autorytet rady pedagogicznej, ochrony praw i godności nauczycieli,
4) zapoznawania rady pedagogicznej z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,
5) analizowania stopnia realizacji uchwał rady pedagogicznej.
§ 13
Zebrania rady pedagogicznej mogą odbywać się według następującego ramowego porządku obrad:
1) otwarcie zebrania, stwierdzenie jego prawomocności (wymagana obecność powyżej 50 proc. członków rady pedagogicznej),
2) przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania rady pedagogicznej,
3) przedstawienie i przyjęcie porządku obrad,
4) sprawy różne oraz w miarę potrzeb dyskusja, przyjęcie uchwał i wniosków.
§ 14
1. Z zebrania rady pedagogicznej sporządza się protokół oraz listę obecności.
2. Członkowie rady pedagogicznej dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności.
3. Protokolanta zebrania wybiera rada pedagogiczna spośród swoich członków.
4. Rada pedagogiczna może wybrać protokolanta na okres roku szkolnego.
5. Protokół zebrania rady pedagogicznej sporządzany jest w formie elektronicznej oraz wydruku i powinien zawierać:
1) datę zebrania,
2) numer protokołu,
3) listę członków rady pedagogicznej,
4) numery podjętych uchwał,
5) wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły),
6) stwierdzenie prawomocności posiedzenia (quorum),
7) zatwierdzony porządek zebrania,
8) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
9) przebieg zebrania,
10) treść zgłoszonych wniosków,
11) podjęte uchwały i wnioski,
12) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
6. Protokół rady pedagogiczne numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez rok szkolny. Numeracja rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego.
7. Uchwały rady pedagogicznej numeruje się cyframi arabskimi łamanymi przez rok szkolny. Numeracja rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego.
8. Księga protokołów nie może być wynoszona poza budynek szkoły.
9. Nauczyciele są zobowiązani do przygotowania swoich wystąpień na nośniku elektronicznym, w formie dokumentu spełniającego następujące warunki:
1) czcionka Times New Roman, rozmiar 12, kolor czarny,
2) margines prawy 2, 5 cm; lewy 3 cm,
3) język urzędowy,
4) niestosowanie ozdobników w formie obrazków itp.
Tekst niewystandaryzowany podlega zwrotowi. Autor jest zobligowany do niezwłocznego dokonania poprawy tekstu..
10. Prawo wglądu do protokołów zebrań rady pedagogicznej mają upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.
11. Protokół sporządza protokolant w ciągu 10 dni od daty odbycia zebrania i wykłada
w sekretariacie szkoły do zapoznania się z nim przez nauczycieli.
12. Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są w terminie do 7 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i pisemnego zgłoszenia na piśmie ewentualnych poprawek przewodniczącemu rady pedagogicznej. Treść zgłoszonej poprawki dyrektor szkoły odczytuje na następnym zebraniu rady i daje członkom rady możliwość zajęcia stanowiska.
13. Protokół zebrania rady pedagogicznej przyjmowany jest na kolejnym zebraniu poprzez głosowanie.
14. Protokół podpisują wszyscy nauczyciele bez względu na swoją nieobecność na zebraniu.
15. Podstawowym dokumentem stwierdzającym pracę rady pedagogicznej jest księga protokołów, która zawiera protokoły ze wszystkich zebrań rady pedagogicznej w danym roku szkolnym.
16. Wszystkie strony każdego protokołu są ponumerowane narastająco i zszyte wraz z załącznikami. Strona tytułowa protokołu zawiera pieczęć Szkoły oraz formułę Protokół zawiera ponumerowane strony od .... do .... . Ostatnia strona protokołu zawiera pieczęć i podpis dyrektora szkoły.
§ 15
Zmiany w niniejszym regulaminie wprowadza się w trybie jego uchwalenia.
§ 16
1. Traci moc dotychczas obowiązujący Regulamin Rady Pedagogicznej.
2. Regulamin przyjęto Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 4/2009/2010 z dnia 24 września 2009 r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Mińsku Mazowieckim