STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2
IM. DĄBRÓWKI
W MIŃSKU MAZOWIECKIM
NAZWA SZKOŁY I INNE POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1. Szkoła Podstawowa nr 2
2. Imię szkoły: Dąbrówka
3. Siedziba szkoły: ul. Dąbrówki 10; 05-300 Mińsk Mazowiecki
4. Organ prowadzący: Miasto Mińsk Mazowiecki.
5. Językiem wykładowym jest język polski.
6. Szkole nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
7. Szkoła używa nazwy w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
8. Cykl kształcenia w szkole podstawowej trwa 6 lat.
9. W szkole mogą być prowadzone klasy profilowane i integracyjne.
10. Funkcjonuje świetlica szkolna z żywieniem.
11. W szkole obowiązuje noszenie przez uczniów jednolitego stroju, określonego przez dyrektora szkoły w porozumieniu z Radą Rodziców.
a) obowiązkowym elementem jednolitego, codziennego stroju uczniowskiego dla dziewcząt jest granatowa, zapinana na suwak bluza z karczkiem i z długim rękawem, wykończona ściągaczami pod szyją i przy rękawach oraz niebieska bluzka polo z karczkiem i z krótkim rękawem,
b) obowiązkowym elementem jednolitego, codziennego stroju uczniowskiego dla chłopców jest granatowa, zapinana na suwak bluza z karczkiem i z długim rękawem, wykończona ściągaczami pod szyją, w pasie i przy rękawach oraz niebieska bluzka polo z krótkim rękawem,
c) dodatkowym elementem opisanych w ust. 11, pkt. a) i b) codziennych strojów uczniowskich jest logo Szkoły,
d) uczniowie noszą strój uczniowski poza terenem szkoły na wyraźne polecenie dyrektora,
e) uczniowie nie mają obowiązku noszenia stroju uczniowskiego podczas imprez szkolnych, takich jak wieczorki i spotkania klasowe, dyskoteki szkolne, Dzień Dziecka, Dzień Samorządności, itp.; w szczególnych przypadkach, dyrektor szkoły, w porozumieniu z Radą Rodziców, określa inne sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju codziennego,
f) galowy strój uczniowski składa się z białej bluzki oraz granatowej lub czarnej spódnicy i granatowych lub czarnych spodni (w przypadku chłopców),
g) uczniowie zakładają strój galowy z okazji świąt państwowych, uroczystości szkolnych lub na wyraźne polecenie dyrektora,
h) w szczególnych przypadkach, uczeń, zamiast opisanego w ust. 11, pkt. a), b), c) jednolitego stroju codziennego, ma obowiązek noszenia na terenie szkoły oraz w sytuacjach wymienionych w ust. 11, pkt. d) stroju galowego.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 2.
1. Szkoła Podstawowa realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz w przepisach wydanych na jej podstawie.
§ 3.
1. Cele i zadania szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1, realizuje się z uwzględnieniem Szkolnego Zestawu Programów Nauczania, Programu Wychowawczego Szkoły i Szkolnego Programu Profilaktyki, dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb środowiska, stanowiących odrębne dokumenty, które tworzą spójną całość.
1) Szkoła zapewnia uczniom warunki do zdobywania rzetelnej wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielne poznawanie świata,
2) wspiera rozwój psychiczny, estetyczny, moralny i społeczny wszystkich uczniów,
3) zapewnia uczniom warunki do rozwoju ich zainteresowań i uzdolnień,
4) stwarza uczniom możliwość stawania się osobami twórczymi, odpowiedzialnymi, mądrymi i dobrymi, przygotowanymi do pełnienia ról społecznych,
5) współpracuje z domem rodzinnym w celu kształtowania właściwych postaw uczniów,
6) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
2a. Szkoła realizuje treści ścieżek edukacyjnych: ekologicznej, czytelniczej i medialnej, patriotycznej i obywatelskiej, prozdrowotnej oraz regionalnej, na zajęciach przedmiotowych i pozalekcyjnych.
3. Skoła realizuje zadania z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
§ 4.
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
§ 5.
1. Dyrektor szkoły, w zależności od potrzeb, może tworzyć stałe lub doraźne zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.
3. Cele i zadania zespołu obejmują m. in:
1) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,
2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli poprzez wyznaczenie nauczyciela opiekuna,
4) współdziałanie w organizowaniu pracowni i klasopracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
5) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,
6) dokonywanie analiz i ocen wybranych dziedzin pracy szkoły.
§ 6.
1. Szkoła dokonuje oceny uczniów zgodnie z zasadami określonymi szczegółowo w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, który stanowi integralną część Statutu Szkoły.
§ 7.
1. Realizacja zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty, a dotyczących umożliwienia uczniom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej jest realizowana zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami.
2. Uczniom nie objętym nauką religii lub etyki szkoła zapewnia opiekę lub organizuje zajęcia wychowawcze w ramach pracy świetlicy szkolnej i biblioteki. Opiekun świetlicy lub nauczyciel - bibliotekarz odnotowują obecności uczniów na zajęciach w dzienniku lekcyjnym danej klasy. Gdy religia jest pierwszą lub ostatnią godziną lekcyjną w danym dniu, uczniowie są zwolnieni z tych zajęć. Oświadczenie dotyczące udziału uczniów w nauce religii (etyki) składane jest przez rodziców w formie ustnej do wychowawców klas. Oświadczenie nie jest ponawiane w następnych latach nauki. Może być ono jednak przez rodziców zmienione, również w formie oświadczenia ustnego.
2a. W klasach V - VI realizowane są zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie":
a) udział uczniów w tych zajęciach nie jest obowiązkowy,
b) rodzice lub prawni opiekunowie wyrażają pisemną zgodę na udział uczniów w ww. zajęciach,
c) realizacja treści programowych zajęć stanowi spójną całość z pozostałymi działaniami wychowawczymi szkoły,
d) udział w zajęciach nie podlega ocenie i nie wpływa na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły,
e) w każdym roku szkolnym, przed przystąpieniem do realizacji zajęć, nauczyciel prowadzący zajęcia lub wychowawcy klas przekazują rodzicom informacje na temat celów i treści realizowanego programu nauczania, podręczników i środków dydaktycznych.
2b. Cele zajęć „Wychowanie do życia w rodzinie":
a) poznanie zagadnień związanych z rozwojem fizycznym, psychicznym i społecznym człowieka,
b) poznanie funkcji i organizacji życia rodzinnego,
c) kształcenie refleksyjnego stosunku do siebie oraz wrażliwości na potrzeby otoczenia,
d) bogacenie życia wewnętrznego i potrzeb uczuciowych,
e) wyzwolenie potrzeb wyższych jako warunek samorozwoju.
3. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez indywidualny kontakt nauczyciela - wychowawcy, pedagoga oraz psychologa szkolnego z uczniem i jego domem. Organizuje również dla uczniów mających trudności w nauce zespoły wyrównawcze, korekcyjno - kompensacyjne, logopedyczne i inne w zależności od potrzeb i możliwości. W sytuacjach wymagających opinii specjalistów uczniowie ci są kierowani na badania do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Mińsku Mazowieckim oraz do innych specjalistycznych poradni. W miarę potrzeb szkoła będzie czyniła starania w celu umieszczenia uczniów w szkole specjalnej lub ośrodku szkolno - wychowawczym, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3a. Szkoła może prowadzić wczesne wspomaganie rozwoju dzieci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami
4. Dla uczniów niepełnosprawnych, w miarę możliwości finansowych i kadrowych, szkoła organizuje zajęcia rewalidacyjne zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
5. Zadania związane z umożliwieniem ukończenia szkoły w skróconym czasie są realizowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
6. Szkoła, w miarę potrzeb i posiadanych środków, rozwija zainteresowania uczniów poprzez tworzenie kół przedmiotowych i kół zainteresowań, prowadzonych przez nauczycieli szkoły lub specjalistów spoza szkoły. W przypadku braku środków wymienione wyżej koła mogą być prowadzone na prośbę rodziców, za ich odpłatnością.
7. Na mocy uchwały Rady Pedagogicznej i w uzgodnieniu z rodzicami, w szkole mogą funkcjonować klasy autorskie i profilowane, np. muzyczna, plastyczna, sportowa, informatyczna i inne.
§ 8.
1. Zadania opiekuńcze:
a) opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych, (np. koła zainteresowań, chór, zajęcia sportowe, zespoły wyrównawcze itp.) , sprawuje nauczyciel, któremu przydzielono dane zajęcia w przydziale czynności,
b) jeśli nauczyciel jest w tym czasie nieobecny, to w przypadku zajęć obowiązkowych opiekę tę sprawuje inna wyznaczona przez dyrektora lub wicedyrektora dyżurnego osoba w formie zleconego zastępstwa,
c) skreślony
d) nauczyciel może zwolnić do domu dziecko, które źle się czuje na lekcjach, a wychowawca, inny nauczyciel, pielęgniarka szkolna lub dyżurny wicedyrektor szkoły mają obowiązek telefonicznego poinformowania o zaistniałej sytuacji rodziców lub opiekunów ucznia, którzy podejmują decyzję dotyczącą ewentualnego odebrania lub pozostawienia dziecka w szkole do czasu zakończenia zajęć przewidzianych w planie lekcji danej klasy,
e) odpowiedzialność za bezpieczeństwo ucznia, zwolnionego z zajęć na umotywowaną, pisemną prośbę opiekuna lub rodziców, lub zwolnionego przez wychowawcę, innego nauczyciela, dyrektora szkoły, itp., spada na osobę, która zwróciła się z tą prośbą.
f) nauczyciele i inni pracownicy szkoły nie maja prawa usuwania ucznia z zajęć lekcyjnych, a także wysyłania ich poza teren szkoły,
g) podczas zajęć pozalekcyjnych, takich jak: zbiórki harcerskie, koła zainteresowań, koła przedmiotowe, zebrania Samorządu Uczniowskiego, zawody sportowe, konkursy, itp., opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel, któremu na stałe lub doraźnie powierzono prowadzenie wymienionych zajęć. Zmiana opiekuna może nastąpić w uzasadnionych przypadkach, za zgodą dyrektora lub wicedyrektorów szkoły,
h) opiekę nad uczniami na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych typu: obchody świąt państwowych, Dzień Dziecka, dyskoteki, wieczorki klasowe, wycieczki do kina, teatru itp. sprawują wychowawcy klas. Dyrektor szkoły, za porozumieniem z wychowawcą klasy, może przydzielić opiekę innej osobie,
i) skreślony
j) uczniowie, którzy mają zwolnienie z ćwiczeń na wychowaniu fizycznym, wystawione przez lekarza, przebywają na wyżej wymienionych lekcjach pod opieką prowadzącego je nauczyciela. Jeśli wychowanie fizyczne jest pierwszą lub ostatnią godziną lekcyjną w danym dniu, uczniowie ci są zwolnieni z zajęć.
2. Sprawowanie opieki podczas wycieczek:
a) opiekę nad uczniami podczas wycieczek po najbliższej okolicy - miasto Mińsk Mazowiecki - sprawuje nauczyciel - organizator wycieczki - według zasady, że na 30 uczniów przypada 1 opiekun,
b) opiekę nad uczniami w czasie wycieczek, biwaków, ognisk i innych form rekreacji i turystyki poza terenem miasta sprawują wyznaczeni nauczyciele lub, po uzgodnieniu z dyrektorem-wicedyrektorem szkoły, inne pełnoletnie osoby według zasady, że na 10-15 uczniów przypada 1 opiekun,
c) kierownikiem wycieczki lub imprezy turystycznej może być nauczyciel, który ukończył kurs kierowników wycieczek szkolnych,
d) opiekunem wycieczki lub imprezy turystycznej może być nauczyciel lub, po uzyskaniu zgody dyrektora, inna pełnoletnia osoba,
e) szkoła organizuje wycieczki dla uczniów zgodnie z regulaminem „Zasady organizowania wycieczek dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 im. Dąbrówki w Mińsku Mazowieckim".
3. W celu zapewnienia opieki nad uczniami w czasie przerw międzylekcyjnych realizowane są dyżury nauczycieli według ustalonego i wywieszonego w pokoju nauczycielskim stałego grafiku dyżurów:
a) dyżury pełnione są równocześnie na boisku szkolnym i na trzech kondygnacjach budynku, od godziny 7.45 do zakończenia zajęć lekcyjnych,
b) do obowiązków nauczyciela dyżurującego należy:
1) punktualne rozpoczęcie i zakończenie dyżuru,
2) uważna obserwacja zachowań uczniów na wyznaczonym odcinku, a szczególnie miejsc sprzyjających izolowaniu się uczniów, np. łazienki, teren zadrzewiony boiska szkolnego i inne,
3) interweniowanie w przypadku niewłaściwych zachowań uczniów,
4) informowanie dyrekcji szkoły o każdym, nawet najdrobniejszym, wypadku zaistniałym podczas dyżuru.
c) w miarę potrzeb, podczas przerw międzylekcyjnych, zapewnia się opiekę indywidualną uczniom, którzy wymagają takiego nadzoru ze względu na orzeczenie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
d) nauczyciel sprawujący opiekę, o której mowa w punkcie c), jest zwolniony z obowiązku pełnienia dyżurów na szkolnych korytarzach i na boiskach.
4. skreślony
4a. Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu uczniów w szkole, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę poza jej terenem:
a) każdy nauczyciel i inny pracownik szkoły zobowiązany jest na bieżąco informować dyrektora szkoły o zauważonych nieprawidłowościach w zakresie przepisów BHP, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci oraz osób dorosłych,
b) po każdej przerwie w działalności oświatowej szkoły trwającej co najmniej 2 tygodnie powołana przez dyrektora szkoły komisja dokonuje kontroli obiektu szkoły pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
c) z ustaleń kontroli komisja sporządza protokół, którego kopia przekazywana jest organowi prowadzącemu.
5. Opieka indywidualna nad uczniami potrzebującymi pomocy:
a) w okresie trwania zajęć w szkole umożliwia się dzieciom korzystanie z pełnych obiadów, (skreślony)
b) dla uczniów klas najmłodszych organizowana jest pomoc koleżeńska przez klasy programowo wyższe, np. przy ubieraniu się, organizowaniu zabaw podczas przerw, pomoc przy wydawaniu posiłków itp.,
c) w przypadku uczniów z zaburzeniami rozwojowymi narządów: ruchu, wzroku, słuchu, wymowy, szkoła zobowiązana jest do współpracy ze szkolną oraz miejską służbą zdrowia, a także do realizacji ich zaleceń (w miarę posiadanych środków i możliwości),
d) uczniowie z wadami wzroku lub słuchu powinni siedzieć w początkowych ławkach,
e) dla uczniów z wadami wymowy szkoła prowadzi zajęcia logopedyczne,
f) w przypadku stwierdzonych wad postawy szkoła organizuje zajęcia gimnastyki korekcyjnej,
g) uczniom, którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej, szkoła wspólnie z Radą Rodziców oraz instytucjami opieki społecznej organizuje pomoc materialną w postaci:
1) bezpłatnych obiadów,
2) jednorazowych zapomóg,
3) (skreślony)
4) zakupu książek i odzieży,
5) dopłaty do akcji letniej i zimowej,
6) zwolnień z opłat za ubezpieczenie i innych świadczeń.
5a. Uczniowie wyróżniający się w nauce, sporcie i zachowaniu otrzymują stypendia motywacyjne:
a) wnioski o przyznanie stypendium motywacyjnego za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe rozpatruje Szkolna Komisja Stypendialna,
b) stypendium motywacyjne przyznaje dyrektor szkoły po zapoznaniu się z materiałami przedstawionymi przez Komisję, zaopiniowanymi przez Radę Pedagogiczną oraz Samorząd Uczniowski,
c) szczegółowe kryteria oraz tryb przyznawania stypendium określa „Regulamin przyznawania stypendium", zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej nr 2 w Mińsku Mazowieckim.
§ 9.
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącemu w tym oddziale, zwanemu „wychowawcą".
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego /I-III oraz IV-VI/.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, może zmienić wychowawcę oddziału lub nauczyciela przedmiotu na wspólny wniosek uczniów i rodziców. Zmiana taka może nastąpić z końcem roku szkolnego lub w przypadkach szczególnych w czasie jego trwania.
§ 10.
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają w sprawach wychowania i kształcenia.
2. Spotkania rodziców z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów odbywać się będą nie mniej niż cztery razy w roku - IX; XI/XII; I i IV/V.
3. W pierwszej dekadzie września każdego roku szkolnego na pierwszym spotkaniu z wychowawcą klasy rodziców zapoznaje się:
a) z Programem Wychowawczym Szkoły,
b) z wewnątrzszkolnym regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
c) rodziców uczniów klas pierwszych - z obowiązkami rodziców wobec dzieci rozpoczynających naukę w szkole, zadanie to wykonuje wicedyrektor ds. nauczania zintegrowanego,
d) rodziców uczniów klas szóstych - z procedurami przeprowadzania sprawdzianów kompetencji.
4. Na pierwszym w danym roku szkolnym spotkaniu wychowawca klasy wspólnie z rodzicami ustalają oraz przyjmują do realizacji plan pracy wychowawcy klasy.
5. Na wszystkich spotkaniach wymienionych w § 10 ust. 2 rodzice zapoznawani są z aktualnymi przepisami oświatowymi dotyczącymi funkcjonowania szkoły, z aktualną sytuacją wychowawczo-opiekuńczą i gospodarczą placówki oraz z wynikami dydaktycznymi osiąganymi przez szkołę. Za realizację tego zadania są odpowiedzialni: dyrektor, wicedyrektorzy szkoły oraz wszyscy wychowawcy klas I-VI.
6. Rodzice mają obowiązek interesować się postępami w nauce i zachowaniu swoich dzieci. W związku z tym powinni:
a) brać udział w zebraniach klasowych, w dniach „otwartej szkoły", w rozmowach indywidualnych z wychowawcą i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,
b) przybyć do szkoły na każde ustne lub pisemne wezwanie dyrekcji szkoły, wychowawcy klasy lub nauczycieli poszczególnych przedmiotów.
7. Nauczyciele i wychowawcy są zobowiązani:
a) do udzielania rzetelnej informacji rodzicom na temat zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce dziecka,
b) do bieżącego wpisywania w dzienniczkach ucznia otrzymywanych ocen oraz uwag o jego zachowaniu.
8. W przypadku klas programowo najwyższych wychowawcy klas VI i pedagog udzielają rodzicom (opiekunom) tych dzieci wyczerpujących informacji dotyczących możliwości dalszego kształcenia.
ORGANY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 11.
1. Organami szkoły są:
a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) rada rodziców,
d) samorząd uczniowski.
2. Dyrektor szkoły - ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora określają Ustawa o systemie oświaty z dnia 07. 09. 1991 r. oraz inne przepisy szczegółowe.
2a. Dyrektor kieruje działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą w szkole:
1) Kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza właściwe warunki sprzyjające podnoszeniu dydaktycznego i wychowawczego poziomu szkoły.
2) Przewodniczy Radzie Pedagogicznej, prowadzi i przygotowuje posiedzenia Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady.
3) Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
4) Udziela pomocy przedstawicielom Rady Pedagogicznej w opracowaniu rocznego planu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, kieruje jego realizacją, składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z jego realizacji.
5) Sprawuje nadzór pedagogiczny nad wicedyrektorami oraz zatrudnionymi w Szkole nauczycielami w celu systematycznego doskonalenia ich pracy poprzez:
a) opracowanie planu nadzoru pedagogicznego do 15 września każdego roku szkolnego, zgodnie z wymogami prawa oświatowego oraz przedstawienie go Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców,
b) badanie, diagnozowanie i ocenianie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły w zakresie określonym w art. 33 pkt. 1 i 2 Ustawy o systemie oświaty,
c) badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z uwzględnieniem wyników uzyskiwanych przez nich na poszczególnych poziomach kształcenia, a także na podstawie porównywania tych wyników z wynikami uzyskiwanymi na sprawdzianach i egzaminach zewnętrznych,
d) dokonywanie analizy sytuacji wychowawczej oraz stanu opieki nad uczniami,
e) kontrolowanie przestrzegania przez wszystkich pracowników pedagogicznych przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
f) prowadzenie hospitacji, w tym hospitacji diagnozujących,
g) ocenianie przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przez nauczycieli szkoły w odniesieniu do założonych celów określonych w Statucie Szkoły, Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki Szkoły i poszczególnych klas, służące doskonaleniu tych działań,
h) upowszechnianie i wdrażanie działań służących skutecznej realizacji zadań szkoły wynikających z celów i zadań placówki,
i) organizowanie i systematyczne monitorowanie osiąganej jakości pracy szkoły we wszystkich obszarach jej działalności,
j) wskazywanie właściwego trybu postępowania nauczycieli w konkretnych sprawach,
k) organizowanie współpracy między nauczycielami poprzez powoływanie komisji, zespołów zadaniowych, zespołów wychowawczych,
l) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności przez organizowanie szkoleń, narad oraz systematyczną współpracę z placówkami doskonalenia nauczycieli, OKE, jednostkami samorządowymi, terenowymi organizacjami i stowarzyszeniami,
ł) wspomaganie nauczycieli w osiąganiu przez nich wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych,
m) gromadzenie niezbędnych informacji o pracy nauczycieli, w celu dokonywania oceny ich pracy,
n) przekazywanie nauczycielom i wychowawcom informacji o aktualnych problemach oświatowych i przepisach prawa dotyczących działalności szkoły,
o) przedstawianie Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły,
p) przedstawianie Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców przed zakończeniem roku szkolnego informacji o realizacji planu nadzoru pedagogicznego, zgodnie z wymogami zawartymi w § 7 pkt. 4 Rozporządzenia. MEN z 15 XII 2006 r. (Dz. U. Nr 235, poz. 1703).
6) Dba o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli.
7) Podaje do publicznej wiadomości w terminie do 31 III każdego roku zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.
8) Współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.
9) Powołuje Szkolną Komisję Stypendialną.
10) Odpowiada za właściwą organizację i przebieg przeprowadzanych w szkole sprawdzianów zewnętrznych dla klas VI.
11) Tworzy w szkole warunki do działania wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
2b. Dyrektor sprawuje opiekę nad uczniami:
1) Tworzy warunki do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów, współpracuje z Samorządem Uczniowskim.
2) Przyjmuje uczniów do Szkoły w przypadku zmiany przez nich szkoły, klasy lub oddziałów.
3) Udziela zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki - na wniosek lub za zgodą rodziców, po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
4) Skreśla ucznia z listy zgodnie z zapisami określonymi w Statucie Szkoły i wnioskuje do Kuratora Oświaty o przeniesienie go do innej szkoły.
5) Egzekwuje przestrzeganie przez uczniów postanowień Statutu.
6) Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
2c. Dyrektor współpracuje z rodzicami uczniów, Radą Rodziców. Informuje rodziców o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
2d. Dyrektor organizuje działalność szkoły:
1) Sporządza przydział czynności nauczycieli w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną.
2) Zatwierdza wewnętrzny Regulamin Pracy i zakres obowiązków wicedyrektorów oraz pracowników nie będących nauczycielami.
3) Zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych: należyty stan higieniczno-sanitarny szkoły, warunki bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli, pracowników nie będących nauczycielami, na terenie szkoły oraz w czasie zajęć organizowanych przez placówkę poza terenem szkolnym.
4) Dba o właściwe wyposażenie szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt.
5) Egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w placówce porządku oraz dbałości o czystość i estetykę.
6) Organizuje i nadzoruje pracę Sekretariatu Szkoły.
7) Sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą szkoły.
8) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
9) Organizuje przeglądy stanu technicznego obiektu, prace konserwacyjno-remontowe oraz powołuje komisje w celu dokonania inwentaryzacji majątku szkolnego.
10) Opracowuje w porozumieniu z Radą Pedagogiczną plan Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.
11) Podejmuje działania umożliwiające obrót używanymi podręcznikami.
2e. Dyrektor prowadzi sprawy kadrowe i socjalne:
1) Nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami oraz innymi pracownikami szkoły.
2) Powierza funkcje wicedyrektora szkoły i innych stanowisk kierowniczych w szkole, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego szkołę.
3) Dokonuje oceny pracy nauczycieli i oceny dorobku zawodowego za okres stażu.
4) Przyznaje nagrody dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
5) Występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i innych pracowników szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
6) Udziela nauczycielom urlopów zgodnie z Kartą Nauczyciela.
7) Załatwia sprawy osobowe nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
8) Wydaje świadectwa pracy i opinie związane z awansem zawodowym nauczycieli.
9) Wydaje decyzje o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
10) W porozumieniu z Radą Pedagogiczną i związkami zawodowymi ustala kryteria przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego.
11) Dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
12) Występuje z urzędu w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostają naruszone.
13) Dokonuje oceny pracowników samorządowych.
2f. Ponadto dyrektor szkoły:
1) Prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla dyrektora szkoły.
2) Współpracuje z organem prowadzącym szkołę.
3) Reprezentuje szkołę na zewnątrz.
4) Wykonuje inne zadania wynikające z bieżącej działalności szkoły.
3. Rada Pedagogiczna - kompetencje i uprawnienia Rada realizuje zgodnie z art. 41, 42 i 43 ustawy z dnia 07 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572). Organizację i działalność Rady szczegółowo określa regulamin Rady Pedagogicznej.
1) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
2) Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej nr 2 im Dąbrówki w Mińsku Mazowieckim w ramach kompetencji stanowiących:
a) zatwierdza plan pracy szkoły na każdy rok szkolny,
b) zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
c) podejmuje uchwały w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
d) podejmuje uchwały w sprawach wniosków o skreślenie z listy uczniów lub wniosków o przeniesienie do innej szkoły,
e) uchwala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły i zatwierdza plan WDN,
f) ustala Program Wychowawczy i Program Profilaktyki w porozumieniu z Radą Rodziców,
g) ustala, w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, biorąc pod uwagę możliwości uczniów, a w przypadku podręcznika również jego przystosowanie dydaktyczne i językowe do możliwości uczniów oraz wysoką jakość wykonania, umożliwiającą korzystanie z niego przez kilka lat; szkolny zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech podręczników dla danych zajęć edukacyjnych,
h) uchwala Statut Szkoły i inne regulaminy.
3) Rada Pedagogiczna Szkoły w ramach kompetencji opiniujących:
a) opiniuje organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
c) opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydzielania nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
d) opiniuje projekt finansowy szkoły,
e) opiniuje przedłużenie powierzenia funkcji dyrektora,
f) opiniuje powierzenie funkcji wicedyrektorów oraz innych funkcji kierowniczych w szkole,
g) opiniuje kryteria oceny pracy nauczyciela,
h) opiniuje kryteria przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnych,
i) opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia, wolontariuszy i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza szkoły.
4) Ponadto Rada Pedagogiczna:
a) przygotowuje projekt Statutu lub jego zmian i nowelizacji,
b) może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole; organ uprawniony do odwołania jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku,
c) uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły,
d) głosuje nad wotum nieufności dla dyrektora szkoły,
e) ocenia z własnej inicjatywy sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora lub organu prowadzącego szkołę; w szczególności może to dotyczyć organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
f) uczestniczy w tworzeniu WDN - Wewnętrznego Doskonalenia Nauczycieli,
g) występuje z wnioskami do dyrektora szkoły w sprawach doskonalenia organizacji nauczania i wychowania,
h) w uzasadnionych przypadkach, na wniosek nauczyciela lub Rady Rodziców, może dokonać zmian w szkolnym zestawie programów nauczania lub w szkolnym zestawie podręczników, z tym, że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
5) Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę potrzeb.
6) Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
7) Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
8) Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w postaci uchwał. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
9) Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygniecie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
10) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
11) Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
4. Rada Rodziców - stanowi reprezentację rodziców uczniów oraz funkcjonuje zgodnie z Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
1) W skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel każdej rady oddziałowej, wybrany w tajnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału.
2) W wyborach, o których mowa w pkt. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
3) Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły. Regulamin określa w szczególności:
a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady,
b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli tych rad do Rady Rodziców Szkoły.
5) Rada Rodziców, realizując zadania szkoły, jest samorządnym przedstawicielem rodziców współdziałającym z dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi i gminnymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.
6) Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
7) Rada Rodziców, wspierając działalność statutową szkoły, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł. Zasady wydatkowania środków oraz sposób ich rozliczania określa regulamin Rady.
8) Do uprawnień i obowiązków Rady Rodziców należy:
a) pomaganie w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły,
b) współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy,
c) wyrażanie pozytywnej opinii o podjęciu działalności organizacji i stowarzyszeń w szkole,
d) udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu, organizacjom młodzieżowym i społecznym działającym w szkole,
e) występowanie do dyrektora szkoły w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
f) wyrażanie opinii w sprawie oceny pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego,
g) występowanie do dyrektora z wnioskiem w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela,
h) delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły,
i) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programów działania szkoły w zakresie wychowania oraz profilaktyki,
j) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, o którym mowa w art. 34 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty,
k) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
9) Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programów, o których mowa w ust. 9, pkt. i), programy te ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
10) Rodzice szczególnie wyróżniający się w działalności na rzecz szkoły otrzymują pisemne podziękowanie od dyrektora szkoły.
5. Samorząd Uczniowski - działa zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572). Szczegółowo zasady działalności Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalony i przyjęty do realizacji przez ogół uczniów.
6. Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły:
1) Organa szkoły planują swoją działalność na rok szkolny; kopie planów działania winny być przekazane do wiadomości dyrektora szkoły.
2) Każdy organ szkoły, po zapoznaniu się z planami działania pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania problemów szkoły, przedstawiając swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, bez naruszania kompetencji organu uprawnionego.
3) Organa szkoły mogą zapraszać przewodniczących lub przedstawicieli innych organów na swoje planowane lub doraźne zebrania w celu wymiany informacji lub poglądów, z wyjątkiem tych posiedzeń Rady Pedagogicznej, na których omawia się sprawy objęte tajemnicą Rady zgodnie z art. 43 Ustawy o systemie oświaty.
4) Uchwały organów szkoły podjęte prawomocnie w ramach ich kompetencji podaje się do ogólnej wiadomości w szkole.
5) Przewodniczący organów informują się nawzajem o projektach zmian w regulaminach ich działalności.
§ 12.
1. W szkole tworzy się stanowiska kierownicze:
a) wicedyrektorów - jedno stanowisko na 12 oddziałów,
b) kierownika świetlicy.
1a. Wicedyrektor z upoważnienia dyrektora jest bezpośrednim przełożonym służbowym dla wskazanych nauczycieli.
2. Do podstawowych obowiązków wicedyrektora w zakresie organizacji pracy szkoły należy:
a) współudział w opracowaniu programu wychowawczego szkoły, tygodniowego rozkładu zajęć oraz grafiku dyżurów nauczycieli,
b) zapewnienie należytego stanu higieniczno-sanitarnego szkoły, warunków bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i innych pracowników na terenie szkoły oraz w czasie zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem,
c) zastępowanie dyrektora szkoły podczas jego nieobecności w szkole,
d) organizowanie zastępstw za nieobecnych w pracy nauczycieli,
e) wykonywanie innych czynności służbowych zleconych przez dyrektora, organ prowadzący szkołę oraz nadrzędne władze oświatowe.
3. Do podstawowych obowiązków wicedyrektora w zakresie nadzoru pedagogicznego należy realizacja zadań zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 15 grudnia 2006 r.. (Dz. U. Nr 89 poz. 845 ze zm.) w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, a w szczególności:
1) wspólnie z dyrektorem szkoły, planowanie, organizowanie i przeprowadzanie badania pracy szkoły poprzez:
a) badanie skuteczności działania szkoły poprzez porównywanie osiąganych efektów z założonymi celami,
b) badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów,
c) diagnozowanie wybranych obszarów szkoły,
d) systematyczne obserwowanie osiąganej jakości pracy szkoły, według ustalonych kryteriów,
e) hospitację ukierunkowaną na rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczyciela,
2) inspirowanie i wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy szkoły oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
3) przekazywanie raportu o jakości pracy szkoły, raz na 5 lat, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców i Samorządowi Uczniowskiemu,
4) opracowanie programu rozwoju szkoły z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy szkoły,
5) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy.
4. Do podstawowych obowiązków wicedyrektora w zakresie działalności wychowawczej szkoły należy:
a) organizacja imprez i uroczystości szkolnych,
b) współpraca z samorządem uczniowskim,
c) organizacja zajęć pozalekcyjnych oraz różnorodnych konkursów na szczeblu szkoły,
d) udział w konkursach organizowanych przez środowisko pozaszkolne,
e) organizacja wycieczek turystyczno-krajoznawczych i działalności kulturalno-rozrywkowej szkoły,
f) współpraca szkoły z MDK i biblioteką miejską,
5. Do podstawowych obowiązków wicedyrektora w zakresie działalności opiekuńczej należy:
a) organizacja pomocy materialnej dzieciom znajdującym się w trudnych warunkach,
b) współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz działalność prowadząca do prawidłowego realizowania jej zaleceń,
c) działalność mająca na celu eliminowanie trudności i niepowodzeń dzieci - współpraca z instytucjami zajmującymi się niesieniem pomocy dzieciom zagrożonym niedostosowaniem społecznym oraz z rodzin patologicznych,
d) ewidencja i analiza przestępczości nieletnich oraz działalność zmierzająca do jej zapobiegania,
e) czuwanie nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą,
f) organizacja wypoczynku letniego i zimowego,
g) współpraca ze szkolną i miejską służbą zdrowia w zakresie opieki higieniczno-lekarskiej dzieci,
h) realizacja zaleceń lekarza.
6. Zadania kierownika świetlicy:
a) planowanie i organizowanie pracy świetlicy, stołówki i kuchni,
b) utrzymanie ładu oraz porządku w świetlicy szkolnej, troska o wystrój plastyczny tego pomieszczenia,
c) nadzór nad funkcjonowaniem żywienia w szkole zgodnie z wymaganiami SANEPIDU,
d) właściwe organizowanie pracy wychowawczo-opiekuńczej świetlicy szkolnej,
e) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad wychowawcami świetlicy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
f) współpraca z dyrekcją szkoły i z wychowawcami klas,
g) czuwanie nad właściwym prowadzeniem dokumentacji świetlicy szkolnej i żywienia,
h) kontrola i akceptowanie rachunków zakupu i rozchodu art. żywnościowych oraz raportów dziennych,
i) właściwe gospodarowanie i nadzorowanie funduszem przeznaczonym na żywienie i wyposażenie świetlicy szkolnej,
j) sprawowanie nadzoru przy wydawaniu i sporządzaniu posiłków,
k) prowadzenie ewidencji sprzętu znajdującego się w świetlicy i kuchni,
l) wykonywanie innych czynności zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków kierownika świetlicy, który ustala dyrektor szkoły na każdy rok szkolny.
ZASADY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
§ 13. skreślony
§ 13a.
1. Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, w związku z tym:
a) wykonuje jej uchwały, o ile są zgodne z prawem oświatowym,
b) wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając o tym fakcie organ prowadzący oraz nadzorujący,
c) rozstrzyga sprawy sporne wśród członków Rady, jeżeli w regulaminie je pominięto,
d) reprezentuje interesy Rady Pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet,
e) przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
f) jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem,
g) dba o przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie,
h) w swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu,
i) wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego,
j) wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy szkoły i nie służy rozwojowi jej wychowanków.
2. Jeżeli uchwała Rady Rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor zawiesza jej wykonanie i uzgadnia z Radą sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
3. skreślony
4. Spory i konflikty między organami szkoły rozstrzygane są na posiedzeniu komisji, w której skład wchodzą:
a) przewodniczący zainteresowanych organów szkoły,
b) po dwóch przedstawicieli organów, ewentualnie mediator, negocjator.
5. Termin posiedzenia komisji ustala dyrektor szkoły.
6. Z posiedzenia komisji sporządzany jest protokół, przechowywany przez dyrektora szkoły, pod którym podpisują się wszyscy obecni.
6a. Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego komisji i protokolanta. Funkcji tych nie mogą pełnić przewodniczący organów szkoły.
6b. Posiedzenie komisji jest ważne, o ile uczestniczy w nim co najmniej 2/3 powołanych osób.
6c. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w drodze uzgodnienia stanowiska w trakcie trzech kolejnych posiedzeń, sprawę przekazuje się do organu prowadzącego (ewentualnie sprawującego nadzór pedagogiczny). Czas pracy komisji nie może przekroczyć 14 dni.
6d. Wyniki pracy komisji są jawne dla wszystkich organów szkoły.
7. W sprawach spornych między uczniami a nauczycielami ustala się co następuje:
a) uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Rady Samorządu Uczniowskiego za pośrednictwem przewodniczącego klasowego,
b) przewodniczący Rady Samorządu Uczniowskiego, w uzgodnieniu z nauczycielem - opiekunem, przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem Samorządu rozstrzyga sporne kwestie,
c) sprawy nierozstrzygnięte kierowane są do dyrektora, którego decyzje są ostateczne.
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 14.
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym cyklu nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych ramowym planem nauczania i według szkolnego zestawu programów dla danego oddziału.
2. Zasady tworzenia i organizacji oddziałów określają odrębne przepisy.
3. Przeciętna liczba uczniów w oddziale jest zgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
4. W szkole mogą być tworzone oddziały integracyjne.
5. Liczba uczniów w oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
6. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów.
7. Zajęcia wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów. W klasach I-III ze zwiększoną liczbą godzin z wychowania fizycznego - oddzielnie z chłopcami i dziewczętami.
8. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej uczniów na zajęciach, o których mowa w ust.6, podziału na grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
§ 15.
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym:
a) godzina lekcyjna trwa 45 minut,
b) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania zajęć edukacyjnych / od 30 do 60 minut/, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
§ 16.
1. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, za zgodą dyrekcji szkoły, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w § 15.
§ 17.
1. Dla uczniów klas I - III oraz innych potrzebujących uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub ze względu na inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, szkoła organizuje zajęcia w świetlicy w godzinach wyznaczonych przez dyrektora szkoły na sierpniowym posiedzeniu Rady Pedagogicznej, po uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną i rodzicami dzieci korzystających ze świetlicy.
2. Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo-opiekuńczej działalności szkoły, która działa w odrębnym pomieszczeniu poza stołówką szkolną.
3. Pracą świetlicy i stołówki szkolnej kieruje kierownik świetlicy. Praca w świetlicy odbywa się w grupach wychowawczych.
4. Formy pracy świetlicy szkolnej:
a) nauka własna,
b) czytelnictwo,
c) małe formy teatralne,
d) zajęcia ruchowe,
e) zajęcia muzyczne,
f) zajęcia plastyczne,
g) koła zainteresowań,
h) wycieczki,
i) imprezy masowe,
j) spotkania z ciekawymi ludźmi.
5. Grupa wychowawcza w świetlicy liczy nie więcej niż 25 uczniów.
§18.
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
1a. W bibliotece szkolnej działa Multimedialne Centrum Informacji.
2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły, rodzice oraz inne osoby. W przypadku rodziców oraz innych osób nauczyciel-bibliotekarz może odmówić wypożyczenia książki na zewnątrz, jeśli jest to lektura aktualnie omawiana w klasach. Dyrektor szkoły, w porozumieniu z Radą Rodziców, może ustalić jednorazową odpłatność za korzystanie z biblioteki przez rodziców i inne osoby nie będące pracownikami szkoły; opłata winna być wniesiona przy zakładaniu karty.
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
a) udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
b) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
c) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie w nich nawyku czytania i uczenia się,
d) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
e) korzystanie z elektronicznych źródeł informacji w czytelni.
4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu. Dlatego też są ustalane przez dyrektora szkoły w oparciu o rozkład zajęć lekcyjnych po każdorazowej jego zmianie.
4a. Formy i zasady współpracy nauczyciela - bibliotekarza z innymi nauczycielami, rodzicami uczniów (prawnymi opiekunami), instytucjami lub bibliotekami pozaszkolnymi:
a) kontakty bezpośrednie z nauczycielami i rodzicami uczniów (prawnymi opiekunami),
b) realizowanie treści ścieżki czytelniczej i medialnej,
c) organizowanie w bibliotece spotkań, uroczystości, itp., we współpracy z innymi nauczycielami, bibliotekami oraz instytucjami miejskimi,
d) wymiana doświadczeń z innymi bibliotekarzami w ramach zespołu samokształceniowego,
e) organizowanie w bibliotece spotkań samokształceniowych lub udział w takich spotkaniach organizowanych przez inne biblioteki.
5. Do obowiązków nauczyciela-bibliotekarza należy:
w zakresie pracy pedagogicznej z czytelnikami:
a) udostępnianie zbiorów,
b) udzielanie informacji bibliotecznych,
c) informowanie o nowych pozycjach znajdujących się w bibliotece,
d) rozmowy z czytelnikami o książkach,
e) poradnictwo w wyborach czytelniczych,
f) edukacja czytelnicza i medialna zgodnie z programem,
g) udostępnianie materiałów nauczycielom, organizacjom i kołom zainteresowań,
h) udzielanie pomocy w przeprowadzeniu różnych form zajęć w bibliotece,
i) pomoc w organizacji pracy z książką, czasopismem oraz w przygotowaniach imprez czytelniczych,
j) inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego,
k) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, analizy stanu czytelnictwa na posiedzeniach rad pedagogicznych,
l) prowadzenie różnych form reklamujących książkę,
m) organizowanie apeli, dyskusji, konkursów, imprez czytelniczych.
2) w zakresie prac organizacyjnych:
a) gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami,
b) ewidencja zbiorów zgodnie z przepisami,
c) opracowanie biblioteczne zbiorów,
d) opracowanie techniczne,
e) klasyfikowanie,
f) selekcja zbiorów,
g) konserwacja zbiorów,
h) organizacja warsztatu informacyjnego,
i) prowadzenie katalogów,
j) prowadzenie kartotek zagadnieniowych, tekstowych,
k) gromadzenie zestawień bibliograficznych,
l) dbałość o urządzenie lokalu i zaopatrzenie biblioteki w sprzęt oraz inne pomoce,
m) inwentaryzacja i zabezpieczanie zbiorów,
n) opracowanie regulaminów biblioteki, czytelni oraz Multimedialnego Centrum Informacji, które zatwierdza dyrektor szkoły,
o) rejestracja księgozbioru i wypożyczeń w formie elektronicznej (MOL).
3) Czas pracy biblioteki w godzinach pracy szkoły obejmuje:
a) zapis wypożyczeń,
b) statystykę dzienną i okresową,
c) planowanie i sprawozdawczość,
d) odpowiedzialność materialną za majątek biblioteki,
e) współpracę z rodzicami i instytucjami.
6. Organizacja biblioteki:
1) Lokal biblioteki jest dwuizbowy, funkcjonuje w nim wypożyczalnia i czytelnia.
2) Środki finansowe na funkcjonowanie biblioteki zapewnia dyrektor szkoły.
3) Zbiory: biblioteka gromadzi książki, czasopisma, środki multimedialne oraz inne materiały niezbędne do realizacji planu dydaktyczno - wychowawczego.
4) Zasady rozmieszczania zbiorów:
a) księgozbiór podręczny w czytelni,
b) zbiory wydzielone (wymienne) w pracowniach,
c) ustawienie zbiorów: działowo-alfabetyczne,
d) beletrystyka dla dzieci i młodzieży według działów literowych,
e) wydzielone lektury do języka polskiego,
f) zbiory dotyczące naszego regionu i wyboru zawodu,
g) księgozbiór podręczny bibliotekarza.
§19.
1. Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada następującą bazę:
1) sale dydaktyczne, w tym: sale multimedialne, sala komputerowa, sale minimultimedialne,
2) sale gimnastyczne z zapleczem,
3) pomieszczenia biblioteczne,
4) gabinet dla dyrektora,
5) gabinet dla wicedyrektorów,
6) pokój nauczycielski,
7) sekretariat,
8) świetlicę szkolną,
9) stołówkę,
10) gabinet pedagogiczno - psychologiczny,
11) gabinet stomatologiczny,
12) gabinet pielęgniarki szkolnej,
13) szatnię,
14) archiwum.
§ 20.
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, w terminie wyznaczonym i zatwierdzonym przez organ prowadzący szkołę.
2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 21.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3. Do zadań, innych niż nauczyciele, pracowników szkoły w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę należy:
a) informowanie dyrektora szkoły i swoich bezpośrednich przełożonych o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu uczniów,
b) wspomaganie nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa uczniów (informowanie nauczycieli o niewłaściwym zachowaniu uczniów, wspieranie nauczycieli dyżurujących na przerwach międzylekcyjnych, itp.),
c)udzielanie pomocy, na prośbę nauczyciela, w sytuacjach szczególnie uzasadnionych.
§ 22.
1. Nauczyciel realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach i zespołach, osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i planach pracy szkoły.
2. Wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej, wnioskuje o jego doposażenie lub modernizację do Dyrekcji szkoły.
3. Wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.
4. Udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.
5. Bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów.
6. Informuje rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i dyrekcję, a także radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów.
7. Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę.
8. Prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną przedmiotu, koła zainteresowań i innych zajęć, które realizuje w szkole.
9. Decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.
10. Jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół - decyduje o treści programu tej formy zajęć.
11. Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów.
12. Ma prawo współdecydować o ocenie z zachowania swoich uczniów.
13. Ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.
14. Odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły i organem prowadzącym szkołę za:
a) poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków, w jakich działał,
b) stan warsztatu pracy, sprzęt i urządzenia oraz środki dydaktyczne mu przydzielone.
15. Odpowiada przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za:
a) tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych,
b) nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub w przypadku pożaru,
c) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez kierownictwo szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
§ 23.
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Przewodniczącym zespołu jest wychowawca klasy. W zależności od potrzeb przewodniczący organizuje zebrania zespołu, jednak nie rzadziej niż trzy razy w roku.
§ 24.
1. Nauczyciele danego przedmiotu lub grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,
2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli poprzez wyznaczenie nauczyciela opiekuna,
4) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
5) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
§ 25.
1.Zadania nauczyciela wychowawcy:
1) Planuje i organizuje proces wychowania w zespole, a w szczególności:
a) tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie,
b) rozwiązuje ewentualne konflikty w zespole, a także między wychowankami a społecznością szkoły,
c) przy pomocy atrakcyjnych celów lub projektów, na których skupia aktywność zespołu - przekształca zespół w grupę samowychowania i samorządności.
Współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje ich działania wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami mającymi trudności w nauce.
Ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, z klasową radą rodziców, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania, włącza w programowe i organizacyjne sprawy klasy.
Jest zobowiązany do przygotowania i przeprowadzenia co najmniej 4 klasowych spotkań z rodzicami ( IX, XI/XII, I, IV/V) i utrzymywania indywidualnych kontaktów z rodzicami swoich wychowanków.
Współdziała z pedagogiem szkolnym, kierownikiem świetlicy, bibliotekarzem szkolnym, szkolną służbą zdrowia i innymi komórkami opiekuńczymi w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla ich rodziców.
Prawidłowo prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa szkolne i inne).
Współdecyduje z samorządem klasy, z rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy.
Ma prawo do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w pracy wychowawczej od Dyrekcji szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę.
Ustala projekt oceny z zachowania swoich wychowanków.
10) Ma prawo ustanowić ( przy współpracy z klasową i szkolną radą rodziców) własne formy nagradzania i motywowania wychowanków.
11) Ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psycho-społecznych i materialnych swoich wychowanków do pedagoga szkolnego, dyrekcji szkoły i szkolnej służby zdrowia.
12) Odpowiada identycznie jak każdy nauczyciel, a oprócz tego:
a) służbowo przed dyrektorem szkoły za osiąganie celów wychowania w swojej klasie,
b) za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły,
c) za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej,
d) za prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy,
13) Początkujący nauczyciel-wychowawca ma prawo zwracania się o pomoc również do starszych, bardziej doświadczonych koleżanek i kolegów. Nauczyciele kontraktowi i stażyści mają wyznaczonych opiekunów stażu.
§ 25a.
1. W szkole mogą być zatrudnieni pedagog, psycholog, pedagog - terapeuta, logopeda oraz inni specjaliści.
2. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie ich niepowodzeń szkolnych,
b) określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno - pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami,
c) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów i rodziców,
d) podejmowanie działań profilaktyczno - wychowawczych wynikających z Programu Wychowawczego Szkoły oraz Szkolnego Programu Profilaktyki,
e) wspieranie działań opiekuńczo - wychowawczych nauczycieli i rodziców,
f) podejmowanie działań w celu zorganizowania opieki i pomocy materialnej w stosunku do uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
g) kierowanie uczniów na badania do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Mińsku Mazowieckim lub do innych poradni specjalistycznych,
h) współpraca z instytucjami wspierającymi działalność opiekuńczo - wychowawczą szkoły takimi jak: Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Centrum Pomocy Rodzinie, Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Wydział Rodzinny i Nieletnich Sądu Rejonowego, Powiatowa Komenda Policji, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Caritas Diecezji Warszawsko - Praskiej.
3. Do zadań psychologa należy w szczególności:
a) diagnozowanie możliwości uczniów, wspieranie mocnych stron ich osobowości,
b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych pod kątem wspierania rozwoju ucznia, określanie właściwych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej z uwzględnieniem działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych,
c) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów i rodziców,
d) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
e) współpraca z nauczycielami i wychowawcami prowadzącymi działania profilaktyczno - wychowawcze,
f) kierowanie uczniów na badania do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Mińsku Mazowieckim lub do innych poradni specjalistycznych.
4. Do zadań logopedy należy w szczególności:
a) przeprowadzanie badań w celu ustalenia stanu mowy głośnej i pisma ucznia,
b) stawianie diagnozy logopedycznej i organizowanie, odpowiednio do jej wyników, pomocy logopedycznej przy ścisłej współpracy z pedagogiem oraz nauczycielami,
c) prowadzenie terapii logopedycznej, indywidualnej lub grupowej, z udziałem dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma,
d) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia,
e) wspieranie działań nauczycieli oraz wychowawców.
5. Do zadań pedagoga - terapeuty należy w szczególności:
a) prowadzenie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych,
b) współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, środowiskiem domowym ucznia, pedagogiem, psychologiem, logopedą, wychowawcami oraz innymi nauczycielami.
UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 26. - skreślony
§ 26a.
1. O przyjęciu uczniów do wszystkich klas pierwszych szkoły podstawowej oraz do klas programowo wyższych decyduje dyrektor szkoły.
2. Do szkoły podstawowej uczęszczają uczniowie od 7 do 13 roku życia, nie dłużej niż do 18 roku życia.
3. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
4. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
5. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez Publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
6. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Publicznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej oraz za zgodą rodziców.
7. Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonej w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
8. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, w której obwodzie mieszka dziecko, może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określić jego warunki. Dziecko spełniające obowiązek szkolny w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas szkoły podstawowej lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez tę szkołę.
9. Uczniowie, którzy ukończyli klasę VI, kontynuują naukę w gimnazjum.
10. Do sześcioletniej szkoły podstawowej przyjmuje się:
a) z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły; fakt zamieszkania w obwodzie stwierdza się na podstawie wykazu z Urzędu Miasta lub na podstawie ważnego dowodu osobistego rodzica lub prawnego opiekuna dziecka,
b) na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeśli są wolne miejsca w odpowiedniej klasie.
11. Dyrektor przyjmuje do szkoły dziecko spoza obwodu w uzasadnionych przypadkach, na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów). Formę pisemnego wniosku ustala dyrektor szkoły.
12. Przyjmując dziecko spoza obwodu, dyrektor uwzględnia:
a) możliwości lokalowe szkoły,
b) równą liczbę dziewcząt i chłopców w oddziałach,
c) miejsce zamieszkania (odległość domu dziecka od szkoły).
13. Przyjęcie do szkoły podstawowej dziecka zamieszkałego poza obwodem szkolnym wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.
14. Dyrektor szkoły ustala listy uczniów klas pierwszych, uwzględniając:
a) wiek dzieci (do szkoły przyjmuje się z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat),
b) miejsce zamieszkania uczniów (w miarę możliwości do jednej klasy uczęszczają dzieci mieszkające w pobliżu siebie),
c) równą lub zbliżoną liczbę uczniów w każdym z oddziałów,
d) równą liczbę dziewcząt i chłopców w każdym oddziale ze względu na konieczność dzielenia zespołu na grupy w klasach IV - VI.
15. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na pisemny wniosek grupy rodziców dzieci przychodzących do klasy pierwszej szkoły podstawowej, dopuszcza się możliwość zorganizowania oddziału poza ustalonym w ust. 14 trybem, z uwzględnieniem zasad zawartych w ust. 1, 2, 3, 4 oraz w ust. 10, 11, 12, 13 niniejszego paragrafu.
16. W szkole mogą być tworzone klasy autorskie i profilowane - artystyczne, sportowe, informatyczne i inne.
17. Kandydaci do wymienionych w ust. 16 klas przyjmowani są na warunkach określonych w ust. 1, 2, 3, 4 oraz w ust. 10, 11, 12, 13 niniejszego paragrafu. Ponadto powinni posiadać:
a) w przypadku klas sportowych - potwierdzony zaświadczeniem lekarskim bardzo dobry stan zdrowia, pisemną zgodę rodziców (prawnych opiekunów) oraz zaliczenie ustalonych przez nauczyciela wychowania fizycznego, wyznaczonego przez dyrektora szkoły, prób sprawności fizycznej,
b) w przypadku klas artystycznych i innych - pisemną zgodę rodziców oraz pozytywną opinię wyznaczonego przez dyrektora szkoły nauczyciela, ustaloną na podstawie rozmowy z kandydatem.
18. Do klasy programowo wyższej w szkole przyjmuje się ucznia na podstawie:
a) świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
b) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w przypadku:
1) przyjmowania do szkoły podstawowej ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
2) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
19. Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa w ust. 18 pkt. b) przeprowadza się z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w szkolnym planie nauczania dla klasy programowo niższej od klasy, do której uczeń przechodzi, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych z techniki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego.
20. Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia.
21. Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się, jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego innego niż język obcy, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału lub grupy w tej samej szkole, uczeń może:
a) uczyć się języka obcego obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego,
b) kontynuować we własnym zakresie naukę obcego języka, którego uczył się w poprzedniej szkole,
c) uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.
22. Dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku, gdy dyrektor nie może zapewnić nauczyciela danego języka obcego - nauczyciel wyznaczony przez dyrektora innej szkoły.
23. Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mają prawo wnioskowania do dyrektora szkoły o przeniesienie dziecka do oddziału równoległego.
24. Dyrektor szkoły przenosi ucznia do nowego oddziału, jeżeli spełnione są kryteria wymienione w ust. 20, 21, 22 niniejszego paragrafu.
25. Dyrektor szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym, organizuje nauczanie indywidualne dla ucznia, który posiada orzeczenie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej o potrzebie takiego nauczania.
§ 26b.
1. Spełnianie obowiązku szkolnego przez uczniów zamieszkujących w obwodzie szkoły kontroluje dyrektor szkoły.
2. Nauczyciele odnotowują na początku lekcji (zajęć) obecności uczniów, a na zakończenie nanoszą ewentualne zmiany (spóźnienia).
3. Uczeń nie ma prawa samowolnie opuszczać zajęć dydaktycznych w czasie ich trwania oraz samowolnie oddalać się poza teren szkoły.
4. Za usprawiedliwioną nieobecność ucznia uznaje się nieobecność spowodowaną chorobą lub ważną przyczyną losową.
5. Usprawiedliwienia nieobecności ucznia dokonuje wychowawca klasy na podstawie oświadczenia rodziców (prawnych opiekunów) przedstawionego wyłącznie w formie pisemnej ze wskazaniem przyczyny nieobecności.
6. Pisemne usprawiedliwienie zawiera podpis rodzica (opiekuna prawnego) lub innej upoważnionej osoby i składane jest do wychowawcy klasy na najbliższej godzinie wychowawczej, a w przypadku klas I - III w terminie nieprzekraczającym 3 dni po powrocie ucznia do szkoły.
7. Usprawiedliwienia dostarczone w późniejszym terminie nie są honorowane.
8. Wychowawca może również nie uwzględnić usprawiedliwienia w przypadku, gdy:
a) treść usprawiedliwienia jest niezgodna ze stwierdzonym stanem faktycznym,
b) usprawiedliwienie nie zawiera wskazania istotnej przyczyny nieobecności,
c) brakuje podpisu właściwej osoby.
9. Wychowawca klasy każdorazowo decyduje, czy przedstawiony przez rodziców powód jest istotny i może być uwzględniony jako przyczyna nieobecności.
10. Wychowawcy przechowują usprawiedliwienia w teczce wychowawcy klasy do końca danego roku szkolnego.
11. Zwolnienie ucznia z części zajęć w danym dniu następuje tylko na podstawie umotywowanego pisemnego wniosku rodziców, z podaniem godziny, o której uczeń jest zwalniany.
12. W przypadku nieobecności wychowawcy uczeń zobowiązany jest przedstawić wniosek, o którym mowa w ust. 11, jednemu z nauczycieli uczących w klasie w danym dniu lub wicedyrektorowi szkoły pełniącemu dyżur. Osoby te podejmują decyzję o zwolnieniu ucznia z części zajęć w danym dniu.
13. Wychowawca (lub inna osoba wymieniona w ust. 12) ma prawo zwolnić ucznia z części zajęć w danym dniu w sytuacjach nagłych (losowych) na telefoniczną prośbę rodzica (prawnego opiekuna). W takiej sytuacji uczeń przynosi wychowawcy klasy pisemne usprawiedliwienie od rodziców w pierwszym dniu po powrocie do szkoły.
14. Na dłuższą nieobecność ucznia w zajęciach szkolnych, spowodowaną wyjątkową sytuacją zezwala wyłącznie dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii wychowawcy (na podstawie pisemnego wniosku rodziców).
15. Każdorazowe zorganizowane wyjście uczniów w czasie trwania zajęć dydaktycznych (pod opieką nauczyciela) wymaga uzyskania zgody dyrektora lub wicedyrektora szkoły.
16. Obowiązkiem wychowawcy jest miesięczne rozliczenie frekwencji swoich wychowanków (do 10 dnia kolejnego miesiąca).
17. Jeżeli nieobecność ucznia spowodowana jest pobytem w szpitalu z powodu choroby lub urazu, to frekwencja tej osoby nie wlicza się do ogólnej frekwencji oddziału.
18. Wychowawca klasy zobowiązany jest przekazywać na bieżąco dyrektorowi szkoły informacje związane z frekwencją uczniów.
19. Wychowawcy klas przekazują pedagogowi szkolnemu miesięczne wykazy uczniów z nieusprawiedliwionymi godzinami.
20. Wychowawcy klas wspólnie z pedagogiem lub psychologiem starają się ustalić przyczynę dłuższej nieobecności ucznia w szkole. Wychowawcy klas pierwszych robią to w pierwszym tygodniu nauki. Z wizyty w miejscu zamieszkania ucznia sporządza się notatkę i przekazuje do sekretariatu szkoły, do teczki „Obowiązek szkolny".
21. W przypadku stwierdzenia, że uczeń przebywa poza obwodem szkoły, w dzienniku lekcyjnym i wszystkich szkolnych sprawozdaniach umieszcza się adnotację: „Przebywa poza obwodem szkoły".
22. Jeżeli uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego, wychowawcy klas, co najmniej dwa razy w semestrze, wysyłają do rodziców lub prawnych opiekunów pisma w tej sprawie.
23. Dyrektor szkoły występuje do organu prowadzącego o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w stosunku do rodziców lub opiekunów ucznia, który nie realizuje obowiązku szkolnego. Pismo w tej sprawie przygotowują wychowawcy klas.
24. Pedagog szkolny dwa razy w roku szkolnym przekazuje Radzie Pedagogicznej informację na temat realizowania obowiązku szkolnego przez uczniów.
§ 27.
1. Uczeń ma prawo do:
1) pełnej informacji o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizacji przez nauczycieli programów nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych i kryteriach oceniania,
2) pełnej informacji dotyczącej regulaminu oceniania zachowania,
3) znajomości celów lekcji oraz swoich zadań lekcyjnych, do jasnego i zrozumiałego przekazu treści lekcji,
4) zadawania pytań nauczycielowi w przypadku natrafienia na trudności w toku lekcji,
5) brania pod uwagę przez nauczyciela czy jest fizycznie w stanie odrobić zadania, np. w kontekście planu lekcyjnego: z dnia na dzień,
6) oceny pracy domowej przez nauczyciela,
7) ukierunkowania, jak prowadzić zeszyt przedmiotowy oraz do oceny co pewien czas w tym zakresie,
8) sprawiedliwości i jawności oceniania,
9) uwzględniania prośby o uzasadnienie otrzymanej oceny,
10) jednego w semestrze tzw. „dnia klasowego" dla danego przedmiotu, w którym to dniu nauczyciele nie odpytują, nie wystawiają ocen,
11) zgłaszania chęci poprawienia oceny i uwzględnienia tej prośby przez nauczyciela w ustalonym przez niego terminie,
12) najwyżej trzech sprawdzianów w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż jednego sprawdzianu dziennie,
13) określenia przez nauczyciela terminu sprawdzianu przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,
14) oceny pracy pisemnej nie później niż 14 dni od dnia jej napisania,
15) poznania proponowanych przez nauczyciela ocen z poszczególnych przedmiotów na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
16) do poprawy wystawionej oceny klasyfikacyjnej, semestralnej lub rocznej zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania,
17) złożenia wniosku o egzamin poprawkowy lub klasyfikacyjny zgodnie z regulaminem zawartym w Szkolnym Systemie Oceniania,
18) dodatkowej pomocy w nauce, w tym celu powinien zwrócić się do odpowiedniego nauczyciela przedmiotu lub wychowawcy. Nauczyciel jest zobowiązany udzielić pomocy w ramach swoich obowiązków,
19) bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i rekreacji w szkole i poza szkołą zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy i nauki,
20) organizowania wraz z wychowawcą klasy imprez w ramach uczniowskich i szkolnych tradycji zgodnie z planem wychowawcy klasy i Programem Wychowawczym Szkoły,
21) W przypadku naruszenia praw ucznia, może on odwoływać się za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do Dyrektora Szkoły.
2.Uczeń ma obowiązek:
przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Szkoły,
brać aktywny udział w lekcji, przestrzegać ustalonych zasad i porządku w czasie lekcji, uzupełniać braki wynikające z absencji,
systematycznie poprawiać oceny bieżące (cząstkowe), zaś oceny niedostateczne w terminie i na zasadach uzgodnionych z nauczycielem przedmiotu,
starannie wykonywać pracę domową,
starannie prowadzić zeszyt, zgodnie z wymogami nauczyciela,
swoją nieobecność na zajęciach lekcyjnych w sposób udokumentowany usprawiedliwić u wychowawcy klasy na najbliższej godzinie wychowawczej,
respektować ustalenia Samorządu Uczniowskiego,
zachowywać się kulturalnie, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami, w szkole i poza szkołą, wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów, szanować godność drugiego człowieka.
dbać o własne zdrowie, higienę osobistą oraz schludny wygląd.
10) dbać o ład i porządek w szkole,
11) przestrzegać zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą,
12) nosić w szkole dzienniczek ucznia, a poza szkołą - legitymację szkolną.
13) nosić właściwy strój szkolny określony w Statucie Szkoły.
14) korzystać z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły tylko na następujących warunkach:
a) uczeń, bez wiedzy i zgody nauczyciela lub innego opiekuna, nie używa telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych na zajęciach obowiązkowych i nieobowiązkowych. W czasie tych zajęć wymienione urządzenia, wyłączone, powinny znajdować się w plecaku ucznia,
b) korzystanie przez ucznia z telefonu komórkowego oraz z innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły oraz poza szkołą nie może w żaden sposób być przyczyną naruszania godności osobistej drugiego człowieka,
c) używanie przez ucznia urządzeń elektronicznych nie może służyć upowszechnianiu treści chronionych odrębnymi przepisami.
3. Rodzaje nagród i sposoby ich przyznawania:
1) pochwała wychowawcy klasy - może być nagrodzony uczeń, który wyróżnia się dobrymi osiągnięciami w nauce i pracy społecznej,
2) pochwała dyrektora szkoły - jeśli uczeń wyróżnia się w nauce i zachowaniu, pracy na rzecz szkoły, reprezentuje szkołę w zawodach sportowych lub konkursach i uzyskuje dobre wyniki, wyróżnia się wzorową postawą . Pochwała ta może być udzielona publicznie wobec uczniów w formie ustnej, w postaci wręczonego dyplomu lub książki,
3) udział uczniów w reprezentacji szkoły - jeśli uzyskuje bardzo dobre wyniki w nauce, sporcie, przejawia zdolności artystyczne, aktywnie działa w organizacjach szkolnych,
4) list pochwalny do rodziców,
5) inne nagrody:
a) świadectwo ukończenia szkoły lub klasy z wyróżnieniem - może otrzymać uczeń klas IV - VI, który uzyskał na świadectwie średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania,
b) Wzorowy Uczeń" - uczeń kl. I - III, który na półrocze lub na koniec roku szkolnego szczególnie się wyróżnił w opanowaniu materiału programowego, otrzymał co najmniej bardzo dobrą ocenę z religii oraz wzorowo się zachowywał,
c) dyplom lub książkę może otrzymać uczeń, który w klasie IV - V uzyskał średnią ocen minimum 5,0, a w kl. VI - 4,8 oraz wzorową ocenę zachowania,
d) „Statuetkę dla najlepszego absolwenta Szkoły" otrzymuje uczeń klasy VI, który w klasie IV i V otrzymał świadectwa z wyróżnieniem oraz wzorowe oceny zachowania, a w wyniku rocznej klasyfikacji w klasie VI uzyskał wzorową ocenę zachowania i średnią ocen z przedmiotów co najmniej 5,8 oraz uzyskał co najmniej 35 punktów na sprawdzianie kompetencji.
e) uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w § 27, ust. 3, punkt 5, podpunkt a), c), d) wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
4. skreślony
4a. Rodzaje kar:
a) upomnienie wychowawcy klasy,
b) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły - wobec klasy,
c) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły - w obecności ogółu społeczności uczniowskiej,
d) zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, imprezach kulturalno - rozrywkowych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz,
e) przeniesienie do równoległej klasy tej samej szkoły,
f) uczeń może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem do innej szkoły lub usunięty ze szkoły, jeśli nie podlega obowiązkowi szkolnemu.
4b. O ukaraniu ucznia karami wymienionymi w ust. 4a niniejszego paragrafu dyrektor szkoły powiadamia na piśmie jego rodziców lub prawnych opiekunów.
4c. Tryb odwoływania od wymierzonej kary:
a) od każdej wymierzonej kary uczeń, za pośrednictwem rodziców (prawnych opiekunów), wychowawcy lub przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego, może odwołać się do dyrektora szkoły, w formie pisemnej, w terminie 14 dni od uzyskania kary,
b) dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną w ciągu 14 dni rozpatruje odwołanie oraz podejmuje decyzję,
c) wykonanie kary może być utrzymane w mocy, zawieszone lub uchylone,
d) wykonanie kary może być zawieszone na czas próby, jeżeli uczeń otrzyma poręczenie jednego z organów statutowych szkoły,
e) od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły można odwołać się do Kuratora Oświaty.
4d. Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor może wystąpić do Mazowieckiego Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku, gdy ten:
a) notorycznie dopuszcza się kradzieży lub wymuszeń,
b) wchodzi w kolizję z prawem,
c) demoralizuje innych uczniów,
d) permanentnie narusza postanowienia Statutu Szkoły,
e) ulega nałogom (np. alkohol, narkotyki, palenie tytoniu),
f) stanowi zagrożenie dla innych uczniów.
4e. Uczeń może być przeniesiony za karę do innej szkoły tego samego typu, po wcześniejszym uzyskaniu zgody jej dyrektora i zgody rodziców (prawnych opiekunów).
§ 28.
1. Szkoła zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo podczas trwania zajęć dydaktyczno - wychowawczych na terenie jej podległym oraz podczas zajęć organizowanych poza Szkołą, poprzez:
1) Realizowanie przez nauczycieli oraz innych pracowników szkoły zadań zapisanych w § 8 ust. 1, ust.4a, w § 21 ust. 3 niniejszego Statutu.
2) Opracowanie tygodniowego rozkładu zajęć dydaktycznych, który uwzględnia:
a) równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach tygodnia,
b) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
c) niełączenie w kilkugodzinne jednostki zajęć z tego samego przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, których program nauczania tego wymaga.
3) Pełnienie dyżurów przez nauczycieli, którzy realizują zadania określone w § 8 ust. 3 niniejszego Statutu, zgodnie z zasadami zapisanymi w Regulaminie Dyżurów.
a) harmonogram pełnienia dyżurów ustanawia wicedyrektor, który dzieli Szkołę na określone rejony.
4) Przestrzeganie liczebności grup uczniowskich na zajęciach wychowania fizycznego i innych przedmiotach wymagających podziału na grupy.
5) Odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń szkolnych.
6) Oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami.
7) Obciążanie uczniów pracą domową zgodnie z zasadami higieny.
8) Prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego oraz współdziałanie z organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym.
9) Uświadamianie uczniom zagrożeń (agresja, przemoc, uzależnienia) oraz konieczności dbania o własne zdrowie.
10) Umieszczenie w widocznych oraz łatwo dostępnych miejscach planu ewakuacji szkoły.
11) Oznaczenie w wyraźny i trwały sposób dróg ewakuacyjnych.
12) Ogrodzenie terenu szkoły.
13) Zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień.
14) Zabezpieczenia szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren szkoły w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście uczniów na jezdnię.
15) Dostosowanie sprzętu szkolnego do wymagań ergonomii.
16) Odpowiednie oznakowanie i zabezpieczenie miejsc pracy oraz pomieszczeń, do których nie powinny mieć dostępu osoby nieuprawnione.
17) Wyposażenie pomieszczeń szkoły, w szczególności pokoju nauczycielskiego, pokoju nauczycieli wychowania fizycznego, pokoju wicedyrektorów i sekretariatu szkoły, w apteczki zaopatrzone w instrukcję udzielania pierwszej pomocy oraz w środki niezbędne do jej udzielenia.
18) Zapewnienie bezpiecznych warunków prowadzenia zajęć wychowania fizycznego poprzez mocowanie na stałe bramek i koszy do gry oraz innych urządzeń, których przemieszczanie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących.
19)Zapewnienie odpowiedniej liczby opiekunów w czasie imprez i wycieczek organizowanych poza terenem szkoły, zgodnie z zapisami w § 8 ust. 2 niniejszego Statutu.
20) Przeszkolenie, szczególnie nauczycieli prowadzących zajęcia wychowania fizycznego i kształcenia zintegrowanego, w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 29.
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami .
2. Regulaminy określające działalność organów Szkoły Podstawowej jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświatowym .
§ 30.
1. Szkoła posiada własny Sztandar oraz ceremoniał szkolny.
§ 31
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
§ 32
1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie Szkoły jest Rada Pedagogiczna.
2. Nowelizacja Statutu następuje w formie uchwały.
§ 33
1. Niniejszy Statut (w wersji elektronicznej oraz w formie wydruku) jest dostępny w bibliotece, w sekretariacie szkoły, w pokoju nauczycielskim.
2. Statut jest także w posiadaniu wszystkich organów szkoły.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Mińsku Mazowieckim